سئو
برزگران/a>
تبلیغات
طراحی سایت
خشکشویی

خبرهای ویژه

» سلامتی » نارنگی : خواص و مضرات

تاریخ انتشار : 1398/05/22 - 5:54

 کد خبر: 12205
 1283 بازدید

نارنگی : خواص و مضرات

    نارنگی یکی از انواع میوه های درختی است که در تیره مرکبات دسته بندی می شود. نارنگی شباهت های زیادی با پرتقال دارد و تفاوت های آن پرتقال این است که کمی کوچکتر از پرتقال است و معمولا طعم شیرین تری نسبت به پرتقال دارد. نکته مهم در مورد نارنگی این است که […]

نارنگی : خواص و مضرات

نارنگی

 

 

نارنگی یکی از انواع میوه های درختی است که در تیره مرکبات دسته بندی می شود. نارنگی شباهت های زیادی با پرتقال دارد و تفاوت های آن پرتقال این است که کمی کوچکتر از پرتقال است و معمولا طعم شیرین تری نسبت به پرتقال دارد.

نکته مهم در مورد نارنگی این است که این میوه سرشار از منیزیم است که برای دستگاه عصبی ، دستگاه گوارش و ماهیچه ها بسیار مفید می باشد. در طب سنتی ایران طبع نارنگی را تر و سرد می دانند و یکی از مهم ترین خواص آن را مفرح قلب بودن می دانند.

امروزه نارنگی در کشورهایی که تولید کننده عمده مرکبات در دنیا هستند تولید می شود. از مهم ترین کشورهای تولید کننده نارنگی در دنیا می توان به نام کشورهایی مانند ایران ، چین ، اسپانیا ، ژاپن و برزیل اشاره کرد.

نارنگی میوه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص این میوه ارزشمند را برایتان جمع اوری کرده ایم.

 

 

خواص نارنگی


کاهش وزن و رژیم لاغری

 

مصرف نارنگی باعث می شود متابولیسم بدن افزایش یابد و در نتیجه منجر به چربی سوزی شود به همین دلیل برای کاهش وزن و لاغری مفید است. ضمن اینکه فیبر موجود در آن برای کاهش دادن اشتها و جلوگیری از پرخوری مفید است.

 

درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

 

این میوه حاوی مقادیر غنی از ویتامین C است و به همین جهت برای تقویت سیستم ایمنی بدن خیلی مفید است. برای درمان و پیشگیری از بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی که با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن به آنها مبتلا می شویم می توانید از آن استفاده کنید.

نارنگی برای درمان بیماری هایی مانند آنفولانزا نیز مثمر ثمر است. دمنوش نعناع و نارنگی یکی از انواع دمنوش های طبیعی است که دارای خاصیت ضد ویروسی بسیار قوی می باشد. برای درمان بیمارهای ویروسی مانند آنفولانزا می توانید از این دمنوش بهره ببرید.

 

مفید برای دستگاه گوارش و رفع یبوست

 

یکی از دلایل مهم ابتلا به یبوست نبود و کاهش فیبر کافی در بدن است. جالب است بدانید نارنگی دارای مقادیر غنی از فیبر است که عملکرد دستگاه گوارش را تقویت می کند و حرکات روده را بهبود می بخشد. از این رو می توانید برای رفع و پیشگیری از یبوست از آن بهره ببرید.

 

جوان سازی و رفع چین و چروک روی پوست

 

نارنگی سرشار از ویتامین های A و C است که این ویتامین ها برای جوان سازی پوست بسیار موثر عمل می کنند. ویتامین A و ویتامین C موجود در این میوه باعث تولید کلاژن می شوند و به همین جهت به کاهش چین و چروک های روی پوست صورت کمک شایانی می کنند.

علاوه بر این ویتامین A موجود در نارنگی برای درمان زخم ها و آسیب های پوستی نیز بسیار مفید است و می تواند به درمان زخم های روی پوست کمک کند. این میوه می تواند برای آسیب های شدید پوستی مانند سرطان پوست هم مفید باشد.

 

فواید نارنگی برای زنان باردار و جنین

 

نارنگی حاوی مقادیر غنی از گروه ویتامین های B می باشد که این ویتامین های برای زنان باردار بسیار مفید و ضروری هستند. فولات موجود در این میوه خطر تولد نوزاد با وزن کم را کاهش می دهند و برای سلامت جنین نیز بسیار مفید است و از کم خونی و نقص های لوله عصبی جنین جلوگیری می کند.

 

سفید کننده و روشن کننده پوست

 

نارنگی به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی پوست این قابلیت را دارد که پوست را سفید تر و شفاف تر کند. سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است که می توانند به طراوات و شادابی پوست صورت کمک شایانی کنند.

برای سفید کردن پوست باید نارنگی را به صورت ماسک استفاده کنید تا درصد تاثیرگذاری آن به حداکثر برسد. برای تهیه ماسک، ۴ تکه نارنگی را جدا کنید. سپس پالپ های آن را جدا کنید ( پوست نازک روی نارنگی ها را جدا کنید )

و پس از له کردن نارنگی ها ۱ قاشق خوری عسل ، ۱ قاشق غذاخوری ماست و کمی آب به آن اضافه کنید. این ماسک را روی صورت و گردن خود ماساژ دهید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه روی پوست بماند سپس پوست را با آب سرد بشویید.

 

تقویت کننده و درخشان کننده مو

 

جالب است بدانید این میوه می تواند باعث تقویت و استحکام موها نیز شود. نارنگی حاوی ویتامین B12 می باشد که برای تقویت و افزایش رشد موها بسیار مفید است ، علاوه بر این می تواند باعث کاهش ریزش مو نیز شود.

نکته مهم دیگر در مورد آن این است که این میوه حاوی مقادیر غنی از ویتامین C است که این ویتامین برای درخشان تر کردن و براق کردن موها نیز کمک شایانی می کند. از نارنگی می توانید به عنوان یک محافظ طبیعی از موهایتان استفاده کنید.

 

 

مضرات نارنگی


 

نارنگی

 

 

زیاده روی ممنوع

 

همانطور که در بالا مطالعه نمودید نارنگی فواید فراوانی دارد ولی این فواید باعث نمی شود که در مصرف آن زیاده روی کنید. زیاده روی در مصرف هر ماده غذایی می تواند مشکل زا باشد. زیاده روی در مصرف نارنگی می تواند باعث مشکلاتی در دستگاه گوارش شود.

 

تداخل با شیر گاو

 

گاهی اوقات ترکیب دو ماده غذایی باعث ایجاد مشکلاتی در بدن می شوند. یکی از مواد غذایی که می تواند با ترکیب نارنگی در بدن مشکل ایجاد کند شیر گاو است. ترکیب این دو ماده غذایی می تواند منجر به دل دردهای شدید شود.

 

مشکلات برای کودکان

 

به دلیل اینکه نارنگی طعم خوبی دارد و پوست گرفتن و مصرف آن بسیار آسان است یکی از میوه های مورد علاقه کودکان است. یکی از مشکلاتی که مصرف بیش از حد آن برای کودکان می تواند به بار بیاورد اسهال و کند شدن عملکرد روده ها می باشد.

 

آفت و التهاب دهان

 

توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه نارنگی علاوه بر مشکلاتی که برای دستگاه گوارش به وجود می آورد و می تواند باعث مشکلاتی در دهان نیز شود. از مهم ترین این مشکلات می توان به آفت در دهان و ایجاد التهاب در دهان و زبان اشاره کرد.

 

 

منبع: پارسی دی


برچسب ها : , ,
دسته بندی : سلامتی
دیدگاه کاربران کل نظرات :1
تبلیغات

سامانه پیامکی


برزگران | مجری و مشاور دیجیتال مارکتینگ (سئو)