سئو
برزگران/a>
تبلیغات
طراحی سایت
خشکشویی

خبرهای ویژه

» اقتصادی » نوبخت حذف یارانه پردرآمدها توسط دولت در سال ۹۴ را تائید نکرد

تاریخ انتشار : 1396/02/18 - 7:45

 کد خبر: 10409
 2067 بازدید

نوبخت حذف یارانه پردرآمدها توسط دولت در سال ۹۴ را تائید نکرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری نسیم، محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در نشست خبری که پیرامون تشریح لایحه بودجه ۹۴ برگزار شد، اظهار داشت: دیروز لایحه بودجه سال آینده با ۱۰ پیوست به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. ۵ پیوست مربوط به خود لایحه بودجه ۹۴ ، سه جلد گزارش […]

نوبخت حذف یارانه پردرآمدها توسط دولت در سال ۹۴ را تائید نکرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری نسیم، محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در نشست خبری که پیرامون تشریح لایحه بودجه ۹۴ برگزار شد، اظهار داشت: دیروز لایحه بودجه سال آینده با ۱۰ پیوست به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. ۵ پیوست مربوط به خود لایحه بودجه ۹۴ ، سه جلد گزارش عملکرد برنامه پنجم در سال ۹۲، یک جلد مبانی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی لایحه بودجه به همراه برنامه سال ۹۴ بود.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور بخاطر محدودیت زمان بخشی از لایحه بودجه را اعلام کرد، افزود: باتوجه اینکه سال ۹۴ سال پایانی برنامه پنجم است، بودجه از اهداف مشخص شده در این برنامه تبعیت می کند. این اهداف عبارتند از رشد سرمایه گذاری، رشد تولید یا رشد اقتصادی، رشد نقدینگی یا محدود کردن آن، رشد یا محدود کردن یا مهار تورم و همچنین افزایش اشتغال.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در خصوص ساختار لایحه بودجه ۹۴ ادامه داد: بودجه کل کشور در سال ۹۴ بالغ بر ۸۳۸ هزار میلیارد تومان است، بودجه نسبت به سال ۹۳ از ۴٫۳ درصد رشد برخوردار بوده است.

نوبخت با بیان اینکه بودجه به دو بخش عمومی و شرکت‌های دولتی و بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت تقسیم می شود،‌گفت: بودجه عمومی ۲۶۷ هزار میلیارد تومان است که نسبت به امسال از ۱۳٫۸ درصد رشد برخوردار بوده است. بودجه شرکت های دولتی بالغ بر ۵۹۶ هزار میلیارد تومان است که یک دهم درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه بودجه عمومی از یک سو دارای منابع یا پیش بینی منابع و مصارف است، تصریح کرد: منابع بودجه عمومی از دو محل منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی تامین می شود؛ منابع عمومی در بودجه عمومی ۲۲۴ هزار میلیارد تومان است. منابع عمومی در بودجه شامل درآمدها (مالیات و سایر) است.

نوبخت گفت: درآمدها در سال آینده ۱۱۹ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که ۱۹٫۱ درصد نسبت به امسال رشد دارد، این درآمدها شامل درآمدهای مالیاتی است که حدود ۸۶ هزار میلیارد تومان با رشد ۲۲٫۶ درصدی است.

* سهم درآمد نفت از بودجه ۹۴ کم شد

واگذاری دارایی‌های سرمایه ای نیز از موارد دیگر بود که معاون برنامه ریزی رئیس جمهور مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: واگذاری دارایی سرمایه ای که عمدتا فروش نفت و … است ۷۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان منابع پیش بینی شده که منفی ۷٫۸ درصد تغییر داشته است. واگذاری دارایی مالی بالغ بر ۳۱ هزار میلیارد تومان است که هشت دهم درصد رشد دارد.

وی با بیان اینکه نفت رشد منفی و اوراق مشارکت فقط هشت دهم درصد رشد نسبت به بودجه امسال دارد،‌تصریح کرد: در درآمدها سهم نفت در بودجه کم شده و از ۲۲۴ هزار میلیارد تومان حدود ۷۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده یعنی کمتر از یک سوم بودجه از نفت تامین می شود.

نوبخت ضمن اشاره به اینکه کاهش وابستگی بودجه به نفت از مهمترین ویژگی های بودجه سال ۹۴ بوده که در راستای اقتصاد مقاومتی اجرا شده است، افزوود: در سال ۸۳ تا ۸۵ سهم درآمدها در تامین هزینه ها حدود ۴۶ درصد بود، در سال جاری این نسبت ۶۸٫۲ درصد و سال آینده ۷۲ درصد است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با تاکید براینکه سه قلم برای مصارف وجود دارد، افزود: هزینه ها ، تملک دارایی‌های سرمایه ای و مالی محورهای اصلی مصارف بودجه را تشکیل میدهند؛ رشد اعتبارات هزینه ای ۱۱٫۲ درصد بوده است، البته از اعتبارات هزینه ای ۱۶۶ هزار میلیارد تومان به حقوق و دستمزد اختصاص دارد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم ۷ هزار میلیارد تومان دیگر که برای آبهای مرزی از محل مجوز خاص را استفاده کنیم در مجموع ۵۴ هزار و ۷۰۰ و حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان می شود؛ در سال بعد ۵۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در طرح های عمرانی خواهیم داشت که این رشد بیش از ۳۰ درصدی را نشان میدهد.

نوبخت با بیان اینکه باوجود محدودیت منابع نفتی در سال آینده و رشد ۴٫۳ درصد بودجه دولت به طرح های عمرانی رشد بیش از ۳۰ درصدی داده است، تصریح کرد: باوجود رشد ۱۳ درصدی بودجه عمومی رشد جاری را ۱۱ درصد و عمرانی ها ۱۶ درصد لحاظ کردیم.

*سال ۹۴ برای ما سال عادی نیست و باید با همین ۲۵ میلیارد دلار سپری کنیم

معاون رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه سال ۹۴ سالی عادی نیست و نسبت به سنوات قبل سخت است، افزود: سال هایی که کشور ۱۱۰ میلیارد دلار درآمد داشت نصیب دولت تدبیر نشد و ما با همین درآمدهای ۲۴-۲۵ میلیاردی باید سپری کنیم.آنهایی که بیرون مرزها منتظر حمله (منظورم حمله نظامی نیست)به ما هستند بدانند که ملت ایران همانطور که این سالها مقاومت کرد باز هم روزگار را سپری می کند.

وی در ارتباط با اولویت های اختصاص بودجه عمرانی در سال ۹۴ گفت: روش بودجه ریزی را از سنتی و افزایشی به یک روش عملیاتی تغییر دادیم و از اوایل تابستان شروع کردیم برای بودجه ریزی به صورت عملیاتی اقدامات آموزشی را در دستگاه ها اجرا کنیم.

* افزایش ۱۴ درصدی حقوق کارمندان دولت در سال ۹۴

نوبخت در خصوص حقوق و دستمزد کارکنان در بودجه ۹۴ اظهار داشت: برای سال جاری پیش بینی کرده بودیم تورم بین ۲۱ تا ۲۴ درصد باشد، این را در سال قبل اعلام کرده بودم، الان تورم نقطه ۱۳٫۲ و کل ۱۷٫۸ درصد است،‌متوسط تورم برای سال ۹۴ بالغ بر ۱۴ درصد است و ما به اندازه ۱۴ درصد حقوق و مزایای کارکنان دولت را افزایش دادیم.

*تمام کسانی که مراحل استخدام را طی کردند، سال ۹۴ استخدام می شوند

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور از اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان در بودجه ۹۴ برای بخش بهداشت و سلامت خبر داد و افزود: عده ای در سال های قبل تمام مراحل استخدامی را طی کرده بودند ولی به دلیل عدم منابع مالی استخدام نشدند اما برای سال ۹۴ تمام کسانی که مراحل استخدامشان را طی کرده بوده اند، استخدام خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۸۵۵ میلیارد تومان نیز برای افزایش صندوق نوآوری در جهت سیاست های اقتصاد مقاومتی لحاظ شده است، تصریح کرد: همچنین ۴۸ هزار میلیارد تومان نیز برای اعتبارات عمرانی در نظر گرفته ایم کما اینکه ۷ هزار میلیارد تومان نیز از طرح های مهار آبهای ارزی به این مورد اختصاص داده ایم.

نوبخت با اعلام اینکه فصول حمل و نقل رشد ۲۲ درصدی، آب ۲۳ درصد، مسکن شهری و روستایی ۱۷ درصد، آموزش ۱۹ درصد و انرژی ۱۷ درصدی در بودجه سال آینده داشته است، گفت: به طرح هایی که بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند،‌اعتبارات لازم را خواهیم داد، تعداد این طرح ها ۲۱۰ طرح و ۴۷۰ پروژه می باشد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: سال قبل عمده اعتبارات عمرانی به طرح های بالای ۸۰ درصد اختصاص یافت امسال تصمیم گرفتیم طرح هایی که در توازن منطقه ای کمک می کند و محوری باشد، نیز ملاک عمل قرار گیرد.

* برنامه دولت برای افزایش ۹۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت در سال ۹۴

وی تقویت اعتبارات برای زیربناهای معادن بزرگ، افزایش ظرفیت گاز پارس جنوبی و افزایش نفت به میزان ۹۰ هزار بشکه را از دیگر اهداف دولت در بودجه سال بعد عنوان کرد و افزود: به راحتی ظرفیت صادرات بیش از ۲ میلیون بشکه در روز داریم. الان این میزان یک میلیون بشکه است.

نوبخت با تاکید براینکه رفع تحریم ها را قریب‌الوقوع می دانیم، گفت: برای سال آینده بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان به زوج های جوان و کسانی که اولویت دریافت وام ۵۰ میلیونی مسکن را دارند،‌اعتبار لحاظ کرده ایم این مبلغ برای مابه التفاوت پرداخت سود است چراکه هم اکنون با سود ۱۰ درصدی این تسهیلات پرداخت می شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ضمن اشاره به اینکه همچنین ۱۵۰۰ کیلیومتر راه در کشور برای سال آینده تکمیل و بهره برداری می شود و پنج طرح بزرگ ریلی نیز اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: زیرساخت های ۳۰ هزار کیلومتر راه را آماده سازی می کنیم، همچنین ۳۱ بیمارستان، ۳۰۰ پروژه ورزشی، ۴۰۰ هزار متر مربع از پروژه های نیمه تمام دانشگاه ها، ۶۰ دستگاه پرقدرت و متوسط برای پوشش دیجیتالی سرمایه گذاری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه بودجه پیش بینی از ارقام است، ادامه داد: ۱۶۰۰ میلیارد تومان برای تاسیسات خطوط گازرسانی با اولویت مناطق سردخیز و … هزینه می کنیم،‌۳۰۰ میلیارد تومان برای گرمایش مدارس، ۱۲۰ میلیارد تومان برای سرانه مدارس و ۳۰ میلیارد تومان برای آبیاری روستایی قرار داده ایم.

* هدف‌گذاری تورم ۱۴ درصدی در لایحه بودجه برای سال آینده

نوبخت همچنین درباره آثار سیاست های دولت در بودجه سال آتی، گفت: اقتصاد کشور با این سرمایه گذاری دولتی و غیردولتی رشد ۴ درصدی سرمایه گذاری پیدا خواهد کرد. این رشد دو سال قبل منفی بود. رشد ۲٫۵ درصدی در اقتصاد را خواهیم داشت، نقدینگی ۱۷ درصد محدود می شود و نرخ تورم در حد ۱۴ درصد مهار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هزار میلیارد تومان برای اشتغال جوانان فارغ التحصیل سرمایه گذاری خواهد شد، گفت: ۴۸۰۰ میلیارد تومان برای طرح تحول سلامت، ۵۲۰۰ میلیارد تومان برای کمک به تولید، ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای مسکن ارزان قیمت خواهیم داشت.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه باید منابع و مصارف هدفمندی در بودجه سالانه مشخص شود، افزود: منابع سال بعد همان ۴۸ هزار میلیارد تومان است،‌مصارف حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان به صورت نقدی و غیر نقدی در جهت حمایت غذایی بین خانوارها توزیع می شود، ۵۲۰۰ میلیارد تومان بین بخش های تولیدی به عنوان مابه التفاوت سود پرداخت می شود، ۴۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح تحول سلامت، ۱۳۰۰ میلیارد تومان به مسکن خواهیم داد، ۱۰۰۰ میلیارد تومان هم برای اشتغال لحاظ کردیم.

نوبخت ضمن اشاره به اینکه در سال جاری علاوه بر پرداخت نقدی منابعی را به طرح تحول سلامت اختصاص دادیم، افزود: به جای توزیع پول نقد خدمت توزیع می کنیم کما اینکه در سال جاری ۵۷۲۷ میلیارد تومان برای یارانه تولید به صورت تفاوت تسهیلات اختصاص یافت.

*پردرآمدها انصراف دهند یارانه شان در استانشان خرج می‌شود

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه پرداخت نقدی همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، تصریح کرد: برداشت از صندوق در سال آینده برای پرداخت نقدی یارانه ها کمتر است.

نوبخت در پاسخ به سوال تسنیم مبنی براینکه در سال آینده دولت رقم یارانه نقدی را تغییر نداده ، آیا این به معنای عدم حذف دهک های بالای درآمدی از فهرست یارانه های نقدی است؟ اظهار داشت: هر مقداری صرفه جویی شود آنها را در طرح های عمرانی همان استان هزینه می شود. پردرآمدها که در هرجایی انصراف می دهند پولشان در همان استان هزینه می شود. هیچ چیزی از پول یارانه ها به حساب دولت نمی آید. دولت از حساب خود برای هدفمندی استفاده می کند.

وی همچنین در پاسخ به تاکید خبرنگار تسنیم مبنی براینکه با این توضیح یعنی دولت دهک های بالای درآمدی را حذف نمی کند و اجازه میدهد پردرآمدها خودشان انصراف دهند؟ گفت: آنهایی که در استان ها براساس شناختی که اعلام انصراف می کنند با همین انگیزه پولشان را در بخش های بهداشت و درمان و … هزینه می کنند. کسانی که انصراف داده اند می دانند پول انصرافشان یک بیمار را از مرگ نجات می دهد. در سال بعد هم آثار عمرانی را خواهند دید. تا کنون در سال جاری برای پرداخت نقدی ۳۰ هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

*تحت هیچ شرایطی نرخ ارز را از ۲۸۵۰ تومان بالاتر نخواهیم برد

نوبخت درباره نرخ دلار در بودجه سال آینده گفت: نرخ ارز برای بودجه سال آینده کمتر از ۱۰ درصد نسبت به بودجه امسال رشد دارد یعنی ۲۶۵۰ تومان به ۲۸۵۰ تومان می رسد؛ اعتقاد داریم برای یکسان سازی بازار باید نرخ خود را به دولت نزدیک کند، ما به هیچ وجه با کمبود منابع نرخ ارز را در سال آینده بالا نخواهیم برد. نرخ ارز در کشور ما از لحاظ روانی اثر گذار است و تحت هیچ شرایطی نرخ ارز را از این بالاتر نخواهیم برد.  بدون آنکه دستوری هم دهیم بازار را کنترل می کنیم تا خودش را به ۲۸۵۰ تومان بانک مرکزی نزدیک کند. سیاست قطعی دولت این است که نرخ ارز در سال آینده از این رقم بالاتر نرود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور همچنین در پاسخ به این سوال که سیاست تک نرخی ارز را اجرا می کنید؟ گفت: ارز ۲۸۵۰ تومانی به بخش های تولیدی و نیازهای کشور اختصاص خواهد یافت و مردم برای مصارف آزاد از ارز بازار استفاده می کنند. تک نرخی کردن ارز به معنای این است که بانک مرکزی ارز مصارف آزاد را تامین کند. امیدواریم با توجه به اینکه منابع بانک مرکزی تقویت شده به صورت مطلوب مدیریت شناور ارز را اجرا کنیم.

نوبخت درباره کاهش قیمت نفت و پیش بینی دولت در این خصوص اظهار داشت: چه کسی می توانست پیش بینی کند نرخ نفت کم می شود؟ برای سال بعد هم کسی نمی تواند این نرخ را پیش بینی کند؟ خیلی از کشورها قیمت نفت را در بودجه بالای ۸۰ دلار بسته اند. عراق، نیجریه، مکزیک، و روسیه بالای ۸۰ دلار بسته اند. البته خیلی از کشورها کمتر از این رقم را در بودجه خود تعیین کرده اند.

وی افزود: اگر قیمت نفت کمتر از رقم پیش بینی شده در بودجه باشد با مکانیزم تخصیص، کشور و اقتصاد را اداره می کنیم،‌اما براساس تبصره ای که در بودجه ۹۴ آمده اگر قیمت نفت بالای ۷۲ دلار باشد، مازاد درآمد را در طرح های خاصی که حتما طرح های عمرانی هستند هزینه خواهیم کرد.

به گزارش تسنیم، صالح معاون پارلمانی معاونت برنامه ریزی ونظارت راهبردی رئیس جمهور در خصوص وضعیت حساب ذخیره ارزی و برنامه دولت برای احیای این حساب در بودجه سال بعد، گفت: براساس ماده ۸۵ قانون برنامه پنجم برخی از منابع به حساب ذخیره ارزی منتقل می شوند، به این معنا که تمام درامدهای حاصل از فروش نفت، گاز و میعانات گازی به حساب ذخیره ارزی واریز می شود.

وی با بیان اینکه اما این حساب تعهدات جدیدی را نمی تواند بپذیرد و تعهدات قبلی از محل منابع آن بازپرداخت می شود، افزود: موجودی حساب ذخیره ارزی در حال انتقال به حساب افزایش سرمایه بانک هاست و برهمین اساس ۵ میلیارد دلار به افزایش سرمایه بانک ها اختصاص داده خواهد شد که باعث افزایش توان وام دهی بانک ها به ۲۰ میلیارد دلار می شود.

*سال بعد نان گران نمی شود

نوبخت در ادامه در پاسخ به اینکه سال بعد افزایش قیمت نان داریم؟ گفت: هیچ افزایشی برای قیمت نان در سال بعد نداریم؛ البته این را هم باید تاکید کنم که افزایش قیمت نان بعد از مقاومت طولانی دولت درمقابل نانوایان شکل گرفت. نانوایان می گفتند بخاطر افزایش هزینه کارگر و سوخت قیمت نان باید بالا برود هرچند الان هم با افزایش ۳۰ درصدی راضی نیستند و می گویند باید آزاد باشد اما دولت این را قبول نمی کندزو اجازه نمی دهد نرخ بیش از ۳۰ درصد افزایش یابد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره چرایی افزایش رقم بودجه عمومی از ۲۱۹ هزار میلیارد به ۲۲۴ هزار میلیارد تومان گفت: رقمی که رئیس جمهور اعلام کرد درست بود، اما بعد از بررسی تبصره ها در جلسه روز چهارشنبه برای شفاف شدن عملیات بودجه نویسی اعداد و ارقامی که تصویب شد را در بودجه لحاظ کردیم، ما راجع به همین عدد تا روز آخر محاسبات مختلفی انجام دادیم.

نوبخت درباره اجرای فاز سوم هدفمندی یارانه ها در سال آینده گفت: قطعا نوآوری هایی برای هدفمندی صورت می گیرد ولی همه آن در سطح ۴۸ هزار میلیارد تومان است و قیمت ها بیش از آنچه امسال با مصوبه مجلس افزایش یافته، تغییر نخواهد کرد. بانک اطلاعاتی یارانه در حال انجام است، تعداد سبد غذایی سال آینده از امسال کمتر نیست.

معاون رئیس‌جمهور در خصوص نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال آینده اظهار داشت: طبق قانون سالی یک درصد باید به ارزش افزوده اضافه شود که ۵ درصد آن سهم دولت و ۳ درصد آن سهم شهرداری‌ها بوده و با توجه به اینکه یک‌درصد در سال جاری به بخش سلامت اختصاص داده شد، نسبت ۵ به ۳ باید طبق قانون انجام شود و برای سال آینده مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصد خواهد شد و حذف و یا ماندن یک درصد بخش سلامت بستگی به نظر مجلس دارد.

وی در خصوص افزایش اعتبار نهاد ریاست‌جمهوری تصریح کرد: اعتبارات این نهاد مربوط به دو رقم است که یک رقم آن طلب شرکتی بوده که با دولت قبل در رابطه با همایش‌ها و سمینارها همکاری داشته و از دادگاه برای طلب خود حکم گرفته بود و همچنین استخدام‌های زیادی در این نهاد صورت گرفته که بالاتر از حد استاندارد است.

انتهای پیام/


برچسب ها :
دسته بندی : اقتصادی , ایران , سیاسی
دیدگاه کاربران کل نظرات :1
  • تست

    تاریخ : ۱۰ - تیر - ۱۳۹۷

    ارسال نظر برای تست


    پاسخ

ارسال دیدگاه

تبلیغات

سامانه پیامکی


برزگران | مجری و مشاور دیجیتال مارکتینگ (سئو)