سئو
برزگران/a>
تبلیغات
طراحی سایت
خشکشویی

خبرهای ویژه

» دانستنی ها » حقایق جالب و خواندنی در مورد فیل ها

تاریخ انتشار : 1398/05/23 - 6:11

 کد خبر: 12229
 809 بازدید

حقایق جالب و خواندنی در مورد فیل ها

  فیل ها یکی از محبوب ترین حیوانات عظیم الجثه روی کره زمین هستند، موجودی باهوش، زیبا و فوق العاده احساساتی که به عنوان بزرگ ترین حیوان روی خشکی به شهرت رسیده اگرچه همین زیبایی و عظمت برایش چالش هایی به دنبال داشته و از دیرباز نظر شکارچیان را به خود جلب کرده است. فیل […]

حقایق جالب و خواندنی در مورد فیل ها

حقایق جالب و خواندنی در مورد فیل ها

 

فیل ها یکی از محبوب ترین حیوانات عظیم الجثه روی کره زمین هستند، موجودی باهوش، زیبا و فوق العاده احساساتی که به عنوان بزرگ ترین حیوان روی خشکی به شهرت رسیده اگرچه همین زیبایی و عظمت برایش چالش هایی به دنبال داشته و از دیرباز نظر شکارچیان را به خود جلب کرده است.

فیل ها در کشورهای مختلف از جمله هندوستان و تایلند به عنوان نماد فرهنگ شناخته شده و از دیرباز به خاطر خلق و خوی آرام و رفتار اجتماعی شان مورد تحسین قرار گرفته اند.

در این مطلب قصد داریم درباره این موجود دوست داشتنی صحبت کرده و شما را با حقایق و دانستنی های جالب درباره فیل ها آشنا کنیم.

 

حقایق شگفت انگیز درباره فیل ها

۱. فیل طولانی ترین دوران حاملگی در میان حیوانات را دارد و از ابتدای حاملگی تا تولد نوزادش ۲۲ ماه طول می کشد. فیل های ماده هر سه یا چهار سال و تا سن ۵۰ سالگی می توانند باردار شوند اما معمولا در طول عمر خود فقط ۴ بار بچه به دنیا می آورند.

۲. هر فیل معمولا بین ۶۰ تا ۷۰ سال عمر می کند، رکورد پیرترین فیل دنیا به فیل آسیایی به نام لین وانگ تعلق دارد که ۸۶ سال عمر کرد.

۳. همه بچه فیل ها هنگام تولد نابینا هستند اما تقریبا بلافاصله بعد از به دنیا آمدن روی پا می ایستند.

 

حقایق جالب و خواندنی در مورد فیل ها

 

۴. فیل ها در دو نوع فیل های آفریقایی و آسیایی طبقه بندی می شوند:

فیل های آسیایی به سه زیر گونه فیل های هندی، سری لانکایی و سوماترایی تقسیم می شوند، اگرچه برخی مطالعات فیل های بلغاری را نیز به این دسته بندی اضافه کرده اند. فیل های سری لانکایی بزرگ ترین فیل های آسیایی محسوب می شوند.

فیل های آفریقایی در دو زیر گونه ساوانا و جنگل طبقه بندی شده اند، فیل آفریقایی ساوانا بزرگ ترین گونه فیل ها و در واقع بزرگ ترین حیوان خشکی می باشد.

۵. فیل ساوانا عاج های منحنی دارد در حالی که عاج فیل های جنگل بدون انحنا بوده و نوک آن ها به سمت پایین است. گوش فیل جنگل گردتر و موهای خرطومش نسبت به فیل ساوانا بیشتر می باشد.

۶. فیل سنگین ترین حیوان روی کره زمین است، وزن فیل های آفریقایی بین ۴ تا ۷ هزار کیلوگرم و وزن فیل های آسیایی بین ۳ تا ۵ هزار کیلوگرم می باشد.

۷. فیل برخلاف دید بسیار ضعیف از حس بویایی فوق العاده قوی برخوردار است، اگر در سفر توریستی خود به آفریقا متوجه شدید یک فیل به سمت شما تغییر جهت داده متعجب نشوید! این حرکت او به خاطر حس کردن بوی بدن آدم ها است.

۸. گوش های فیل بسیار بزرگ اما نازک است به طوری که گوش فیل نر آفریقایی بیش از ۴۵ کیلو وزن دارد. گوش فیل با عروق خونی پوشیده شده که به تنظیم دمای بدن فیل کمک می کند.

۹. حتما در مستندهای حیات وحش فیل ها را در حال شنا کردن در آب دیده اید، جالب است بدانید آب نه تنها برای فیل سرگرم کننده است بلکه برای سلامتی این حیوان – به خصوص مفاصل پاها – بسیار مفید می باشد.

۱۰. فیل با وجود پاهای بزرگ روی انگشتان پا راه می رود! در مطالعات انجام شده روی الگوهای رفتاری فیل ها مشخص شده این حیوان هنگام راه رفتن بیشترین فشار را روی انگشتان بیرونی پاهای جلویی و کمترین فشار را روی پاشنه پا وارد می کند.

۱۱. تجارت بین المللی عاج فیل در سال ۱۹۸۹ ممنوع اعلام شد با این وجود شکار غیر قانونی فیل ها به منظور فروش عاج همچنان افزایش یافته و طی سه دهه گذشته حدود ۸۰۰ هزار فیل آفریقایی کشته شده است.

۱۲. عاج فیل در طول زندگی این حیوان به رشد خود ادامه می دهد، جالب است بدانید عاج یک فیل نر بالغ به طور میانگین حدود ۱۷.۸ سانتی متر  در سال رشد می کند.

۱۳. همانند انسان ها که برخی چپ دست و برخی راست دست هستند فیل ها نیز برای جنگ با دیگر فیل ها، گرفتن چیزها یا چیدن برگ و غیره از یکی از عاج های خود – چپ یا راست – بیشتر استفاده می کنند به طوری که به مرور زمان با توجه به استفاده مداوم، آن عاج کوتاه تر می شود.

۱۴. فیل ها به صورت غریزی از زنبور می ترسند و مسئولان حفاظت از حیات وحش از این ترس طبیعی فیل ها برای جلوگیری از تعرض این حیوانات به مزارع استفاده کرده و کندوهای زنبور عسل در اطراف مزارع قرار داده اند.

 

حقایق جالب و خواندنی در مورد فیل ها

 

۱۵. فیل ها به خصوص ماده فیل ها حیواناتی اجتماعی هستند و پیوندهای خانوادگی عمیقی دارند که به شدت به حضور فیل های ماده و فرزندان وابسته است. هر گله فیل حدود ۸ تا ۱۰۰ فیل دارد که توسط قدیمی ترین (و اغلب بزرگ ترین) فیل ماده رهبری می شود. زمانی که یک نوزاد فیل به دنیا می آید همه اعضای گله از او مراقبت خواهند کرد.

۱۶. فیل های نر معمولا در سنین بین ۱۲ تا ۱۵ سالگی گله را ترک کرده و به تنهایی یا به طور موقت در کنار سایر نرها زندگی می کنند.

۱۷. گله فیل های آسیایی اغلب کوچک تر از گله فیل های آفریقایی هستند.

۱۸. حتما شنیده اید که می گویند فیل ها هرگز چیزی را فراموش نمی کنند! تحقیقات ثابت کرده فیل حیوانی فوق العاده باهوش است و رئیس گله از همین حافظه و هوش خود در فصول خشک سال استفاده می کند تا گله را پس از طی کردن مسافت های طولانی به چشمه آبی که مدت ها قبل از کنارش عبور کرده برساند.

۱۹. فیل ها با مرگ یکی از اعضای گله خود گریه می کنند. تحقیقات نشان داده فیل با توجه به ساختار مغزی خاصی که دارد می تواند مانند انسان ها احساساتی همچون غم و ناراحتی از دست دادن عزیزان را نشان دهد.

۲۰. پوست فیل ۲.۵ سانتی متر ضخامت دارد اما از آن جا که پایانه های عصبی فراوانی در پوست این حیوان قرار گرفته با وجود ضخیم بودن بسیار حساس است. فیل ها اغلب از لمس کردن پوست یا مالیدن خرطوم برای خوشامدگویی به یکدیگر در گله استفاده می کنند.

۲۱. فیل ها حیواناتی با عاطفه هستند که به شدت هوای هم را دارند به طوری که اگر یک بچه فیل به خاطر چیزی ناله کند یا ناراحت باشد همه خانواده او را نوازش می کنند تا حالش خوب شود.

۲۲. فیل ها اغلب به استخوان های مردگان خود احترام می گذارند و با ملایمت جمجمه و عاج آن ها را با خرطوم و پاهای خود لمس می کنند. حتما شنیده اید زمانی که یک فیل از مکانی که قبلا یکی از عزیزانش را در آن جا از دست داده عبور می کند چند دقیقه متوقف شده و سکوت می کند.

۲۳. فیل ها گیاهخوار هستند و روزانه حدود ۱۳۵ تا ۱۸۰ کیلوگرم غذا مصرف می کند که شامل علف ها، برگ درختان، بامبو، پوست، شاخه و ریشه درختان و گاهی موز، نیشکر و مارولا شیرین – که مورد علاقه فیل های آفریقایی است – می باشد. هر فیل بالغ در روز بین ۱۱۳ تا ۱۹۰ لیتر آب می نوشد.

۲۴. هر فیل به طور میانگین ۱۶ ساعت در روز را صرف خوردن می کند، علت این پرخوری آن است که سیستم گوارش فیل ها بسیار ضعیف بوده و در نهایت تنها مقدار کمی از غذای مصرفی هضم خواهد شد و فیل برای اطمینان از مصرف مواد غذایی کافی باید پرخوری کند.

۲۵. خرطوم فیل حدود ۱۸۰ کیلو وزن داشته و دارای ۱۰۰ هزار عضله مختلف است.

۲۶. مغز فیل ها بزرگ و حدود ۳ یا ۴ برابر مغز انسان می باشد، با این حال نسبت وزن مغز به وزن بدن فیل در مقایسه به انسان کمتر است.

۲۷. ضربان قلب فیل بسیار کند است و حدود ۲۷ بار در دقیقه می زند، این تعداد در انسان ۸۰ و در قناری ۱۰۰۰ بار در دقیقه می باشد.

۲۸. فیل نمی تواند بپرد اما می تواند با سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت بدود.

۲۹. تعداد انگشت پاهای فیل آسیایی بیشتر از فیل آفریقایی است، آسیایی ها پنج انگشت در پاهای جلویی و چهار انگشت در پاهای عقبی دارند در حالی که آفریقایی ها چهار انگشت در پاهای جلویی و سه انگشت در پاهای عقبی دارند.

 

حقایق جالب و خواندنی در مورد فیل ها

 

۳۰. بچه فیل ها موهای کوتاهی دارند که سراسر بدن آن ها را پوشانده است و رشد این موها به مرور زمان کاهش پیدا می کند. برخلاف اکثر حیوانات موی بدن فیل به خنک شدن بدن این حیوان در آب و هوای گرم آفریقا و آسیا کمک می کند.

۳۱. پوست بدن فیل بسیار چروکیده است، بعد از حمام گِل رطوبت موجود در گل درون چروک های پوست فیل باقی مانده و به حفظ رطوبت و سلامت پوست فیل کمک می کند.

۳۲. مژه های فیل می تواند تا ۱۲ سانتی متر رشد کند. مطالعات نشان داده طول مژه های فیل یک سوم طول چشم های این حیوان است که از خشکی چشم او جلوگیری می کند.

۳۳. خرطوم فیل در واقع ترکیبی از بینی و لب فوقانی فیل است که از اندام های مهم این حیوان محسوب شده و فوق العاده حساس و قوی می باشد.

۳۴. فیل ها از خرطوم خود علاوه بر بوییدن، شیپور زدن، نوشیدن آب و گرفتن چیزها برای تنفس در آب های عمیق نیز استفاده می کنند و به همین دلیل می توانند مسافت های طولانی را به راحتی شنا کنند.

۳۵. روز ۱۲ آگوست به نام روز جهانی فیل نام گذاری شده است.

 

 

منبع: کوکا


برچسب ها : , ,
دسته بندی : دانستنی ها

دیدگاه بسته شده است.

تبلیغات

سامانه پیامکی


برزگران | مجری و مشاور دیجیتال مارکتینگ (سئو)